Polska się zbroi

przez Bartek Bukowski

ThyssenKrupp Marine Systems ubiega się o zlecenie na budowę trzech łodzi podwodnych

U-Boot z czasów II w.s.

Frank Behling, Kieler Nachrichten z 23.07.2016

Kilonia. Budowniczy łodzi podwodnych ze stoczni Thyssen Krupp Marine Systems robią sobie nadzieję na kolejne duże zlecenie. Polskie Ministerstwo Obrony wpisało na listę priorytetów najwyższej wagi zakup nowych łodzi podwodnych. Mają one zastąpić stare jednostki, które są nadal na służbie. Niektóre pamiętają jeszcze lata pięćdziesiąte. W 2021 roku cztery z pięciu jednostek mają być wycofane ze służby. Dlatego czas nagli. W przedsięwzięcie zamierza się zainwestować 2,3 miliarda euro, jak wynika z oświadczenia.

"Cieszymy się z tej decyzji", powiedział w piątek rzecznik stoczni TKMS. Nie podał jednak dokładniejszych informacji o stanie pertraktacji.

Na płaszczyźnie wojskowej Polska prowadzi rozmowy z Niemcami i Norwegią. Pod koniec czerwca inspektorzy polskiej i niemieckiej marynarki wojennej podpisali stosowne porozumienie. Na jego podstawie łodzie podwodne obu krajów mają podlegać wspólnemu centrum informacji i dowodzenia utworzonemu wewnątrz niemieckiego centrum dowodzenia operacjami morskimi (MOC - Marine Operations Centre) w Glücksburgu. Stamtąd prowadzone będą w przyszłości wspólne operacje morskie. Oba kraje współpracują również ściśle przy szkoleniu marynarzy.

"To jest szczególny krok, przekazać kontrolę nad tak strategicznie ważnym majątkiem narodowym, jakim jest łódź podwodna, we wspólne ręce", oświadczył wiceadmirał Andreas Krause podczas ceremonii podpisania umowy. Polski Kontradmirał Mirosław Mordel nie ukrywał dumy z podjęcia tego kroku po tylu latach przygotowań.

W marcu Polska podpisała z Norwegią umowę o kooperacji w pozyskaniu łodzi podwodnych. Skandynawowie planują również zakupy nowych jednostek podwodnych. Norwegia już w marcu zakwalifikowała stocznię w Kilonii do ścisłego grona potencjalnych zleceniobiorców. Pod koniec roku w Oslo ma zapaść ostateczna decyzja.

W Polsce decyzja o zwiększeniu wydatków na zbrojenia już zapadła. 2,3 miliarda euro na budowę łodzi podwodnych to tyko część tych inwestycji. Za 20 miliardów euro mają być zakupione systemy przeciwlotnicze, śmigłowce bojowe i drony.

"Kierownictwo resortu zdefiniowało priorytety", powiedział zastępca ministra obrony narodowej, Bartosz Kownacki.

TKMS współpracuje z Polakami już od piętnastu lat przy projekcie nawodnym. Chodzi o klasę "Gawron". Jest to typ korwety, który zaprojektowano w Niemczech jako Meko A-100. Pierwszy okręt tego typu ochrzczono w 2015 roku imieniem "Ślązak", a zwodowano go w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Projekt pochodzi z pracowni Blohm + Voss w Hamburgu.

Już przy budowie fregaty Warszawa postawiła na Kilonię

Początkowo planowano budowę siedmiu jednostek. Cena za fregatę wzrosła jednak ze 180 do 360 milionów euro. Dlatego projekt ograniczono do budowy jednego okrętu. 2 czerwca 2015 "Ślązak" wypłynął uroczyście na wodę. Powinien on podjąć służbę na początku roku 2017. Jest to jednostka długa na 92,5 metra i szeroka na 13,5 metra o wyporności 2150 ton. W maszynowni znajdują się dwa silniki wysokoprężne MTU i jedna turbina gazowa General Electric.

https://pl.wikipedia.org/wiki/ORP_%C5%9Al%C4%85zak_(2015)

http://www.defence24.com/237282,orp-slazak-launched

Wróć

Wydarzenia

> Lipiec 2020 >
Nie Pon Wto Śro Czw Pią Sob
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31